Mezi základní činnosti správy SVJ rozhodně patří kontrola závazků všech členů SVJ. Nejlépe měsíčně je proto potřeba prověřovat, jestli všichni členové platí to, co platit mají. Jestli někdo z nich náhodou nedluží…
Objeví-li správa SVJ jakékoli nedoplatky, je třeba dlužníkovi okamžitě zaslat výzvu k úhradě, ve které se určí doba splatnosti takového dluhu (nejčastěji 30 dní). Tuto první výzvu je možné zaslat jak elektronicky, tedy prostřednictvím e-mailu, tak také tzv. obyčejně poštou.
Pokud dlužník během zadané lhůty dluh nesplatí, zasíláme opakovanou výzvu k úhradě, tentokrát už ale ve formě doporučeného dopisu, případně prostřednictvím oficiální datové schránky, pokud ji má dlužník k dispozici. I tady zase udáváme splatnost 30 dní.
Když dlužník na první, ani na druhou výzvu nereaguje, je rozhodně vhodné zvážit podání žaloby. Čím později se totiž zahájí proces vymáhání dluhu, tím větší je pravděpodobnost, že se dlužník mezitím dostane ještě do větších finančních potíží a dluh tak může narůstat.
S dlužníkem je ale možné i individuálně vyjednávat. Může se například odsouhlasit splátkový kalendář. V tom případě je ale nezbytné, aby dlužník poskytl odpovídající jistotu, tedy že dlužník uzná (písemně!) svůj dluh a potvrdí souhlas s prodloužením promlčecí doby o dobu danou splátkovým kalendářem. V závislosti na konkrétní situaci a výši dluhu může být požadován i notářsky ověřený zápis takového uznání. Ten totiž umožní okamžité zahájení exekučního řízení bez nutnosti soudního vymáhání, když by se stalo, že dlužník stále neplatí. Pokud dlužník odmítne podepsat dokument podobného charakteru, je vhodné zvážit rovnou podání žaloby bez možnosti nastavení jakýchkoli splátkových kalendářů.
O celém procesu řešení situace s dlužníkem by měli být informování ostatní členové SVJ. Důležité je situaci hlavně okamžitě řešit. Správa SVJ totiž odpovídá za vzniklé škody. (proklik na článek Proc sahnout po externi sprave SVJ)