Rozlišujme správně finance v SVJ

Nepleťme si pojmy s dojmy a pojďme se společně podívat na to, jaké finanční toky rozlišujeme ve správě SVJ. Velmi nám to pomůže při samotné správě SVJ, zvláště je-li dělána laiky bez zkušenosti v oboru, což je, bohužel, v drtivé většině případů. 

  1. Příspěvky na správu domu a pozemku (fond oprav)
  • jsou rozúčtovávány podle podílů na společných částech domu (zlomky uvedené ve výpisu z katastru nemovitostí)
  • nejčastější používané laické názvy jsou fond oprav nebo dlouhodobá záloha na opravy
  • u tohoto příspěvku se nevyúčtovávají každoroční přeplatky nebo nedoplatky
  • je stanovena částka na vlastníka podle podílu na společných částech domu a takto je částka také paušálně pravidelně placena; peníze jsou tak shromažďovány (spořeny) pro případ potřeby (viz příklady plateb níže), pokud nejsou tedy rovnou využity
  • z této části rozpočtu SVJ se platí náklady na provoz, opravy, údržbu, rekonstrukce, modernizace domu, revize zařízení v domě, náklady na pojištění, případné daně, aj.
  1. Příspěvky na správu a vedení účetnictví (správní činnost)
  • Jsou rozúčtovávány poměrově na jednotku (což znamená, že když je v domě 10 bytů, tak každý byt platí 1/10)
  • nejčastější používané laické názvy jsou správní fond nebo provozní fond
  • ani u tohoto příspěvku se nevyúčtovávají každoroční přeplatky nebo nedoplatky 
  • je stanovena částka na vlastníka poměrově na jednotku a takto je částka také paušálně pravidelně placena; peníze jsou přitom pravidelně odváděny, resp. se z nich platí odměny za správu domu, případně pozemku (viz příklady plateb níže)
  • z této části rozpočtu SVJ se platí náklady spojené s poskytováním právních služeb týkajících se správy domu a pozemku, odměnu členů volených orgánů společenství, odměnu správce, náklady na zřízení, vedení a zrušení bankovních účtů společenství, kolky na rejstříky a soudy, náklady na rozúčtování a vyúčtování plnění spojených s užíváním jednotek, včetně provedení odečtů hodnot z poměrových měřidel spotřeby vody a ze zařízení sloužících k rozúčtování nákladů na teplo, náklady na pořízení majetku sloužícího pro vlastní správní činnost, například počítač včetně softwarového vybavení a jeho odpisy, náklady na zajištění například Prohlášení vlastníka na katastru, aj.
  1. Zálohy na služby poskytované s užíváním bytu
  • provádí se vyúčtování záloh a stanoví se přeplatky a nedoplatky
  • obvykle se používá jen zkrácený název služby
  • zálohy se hradí na služby, což je zejména dodávka tepla a centralizované poskytování teplé vody, dodávka vody a odvádění odpadních vod, provoz výtahu, osvětlení společných prostor v domě, úklid společných prostor v domě, odvoz odpadních vod a čištění jímek, umožnění příjmu rozhlasového a televizního signálu, provoz a čištění komínů a odvoz komunálního odpadu
  • zálohy se vyúčtovávají buď podle právních předpisů (teplo a teplá voda), nebo podle rozhodnutí shromáždění (všechny ostatní), nebo podle zákona (není-li rozhodnutí)